Uveřejněno na http://www.autoforum.cz/zajimavosti/seftechnik-toyoty-popsal-smutnou-pravdu-o-ekologicnosti-elektrickych-aut/
Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut
30.10.2019 | Petr Prokopec

Volkswagen rozhodně neudělal chybu, když nový Golf představil až dlouho po skončení frankfurtského autosalonu na samostatné akci. Osmá generace ikonického kompaktu si ukradla veškerou mediální pozornost, kvůli čemuž zůstaly upozaděny premiéry několika dalších aut. Mezi ně spadá i Toyota Yaris čtvrté generace, která se dočkala zbrusu nové modulární platformy TNGA-B. To jí prodloužilo rozvor o 50 milimetrů, zatímco hmotnost vozu klesla o 50 kilogramů.
Kromě architektury přišla japonská automobilka také s novými agregáty, kdy základ nabídky tvoří litrový a 1,5litrový tříválec. Vrcholem ovšem bude hybridní ústrojí Dynamic Force, které je složeno ze zmíněné jedna-pětky a elektromotoru. Souprava přitom dává k dobru 115 koní, tedy o patnáct procent více než u současné generace. Spotřeba oproti tomu klesla o dvacet procent, vůz by tak měl jezdit za 4,2 litru na sto kilometrů dle relativně reálné metodiky WLTP.
Toyota uvádí, že hybridní ústrojí převzalo samodobíjecí systém z modelů Corolla, Camry a RAV4, v jejichž případě je užíván dvoulitrový a 2,5litrový čtyřválec. Souběžně s tím dorazily i větší a lehčí lithium-iontové baterie. Yaris tak zvládá urazit část cesty čistě na elektřinu. Technický guru Stefan Ramaekers ale přidal jednou zajímavou informací, která říká hodně o skutečné ekologičnosti ryzích elektromobilů.
Ramaekers uvedl, že na výrobu jednoho elektromobilu je třeba tolik vzácných kovů, s kolika si vystačí šedesát exemplářů Yarisu. A to je takový rozdíl, že jej relativně malé zlepšení provozní efektivity elektrického auta nedokáže přebít. Proto také Toyota navzdory své pozici ve světě bateriové elektromobily prakticky ignoruje.
Oněmi prvky jsou např. neodym, který je těžen způsobem zcela neohleduplným vůči životnímu prostředí v čínských dolech. Ve výsledku tak jejich ekologická stopa ani nemůže být „bezemisní“, jak se často tvrdí. Stejně jako lze Číně těžko přičíst nějaký kredit, pokud snahy o elektrifikaci neguje neekologickými způsoby těžby vzácných kovů.
Znovu tak lze jen dodat, že současná elektrifikace je pouhým přesouváním emisí z ulic na jiná místa planety, konkrétně pak do elektráren či dolů. Tímto způsobem ale Zemi zachráníme jen stěží. Proto také Toyota říká, že její hybridy jsou „nejatraktivnějšími a nejdostupnějšími elektrifikovanými hnacími ústrojími“ v prodeji.
Celý článek je zde: na http://www.autoforum.cz/zajimavosti/seftechnik-toyoty-popsal-smutnou-pravdu-o-ekologicnosti-elektrickych-aut/
Dodatek:
Optimistická návratnost elektromobilů podle spotřeby dle HN:
* není zahrnut reálný provoz a náklady
** obrázek si zvětšete v samostatném okně nebo na zdroji HN.cz
